Voorkom je de griep met zonlicht. Is Vitamine D de weerstand vitamine?

spray tan oud beijerland en rotterdamGematigde blootstelling aan zonlicht geeft een flinke oppepper aan je immuunsysteem.

15 Minuten per dag met gezicht en armen in de zon rond 12 uur of regelmatig verantwoord onder de zonnebank met het hele lichaam zonder te verbranden. Het levert niet alleen voldoende Vitamine D3 op, maar blijkt ook een flinke oppepper te zijn voor je gehele immuunsysteem. Tot deze conclusie kwamen Australische wetenschappers.

Gematigde blootstelling aan zonlicht.

Het aantal wetenschappelijke onderzoeken naar de effecten van zonlicht op het lichaam is de afgelopen jaren internationaal toegenomen. Uit alle onderzoeken blijkt dat zowel zonlicht als kunstmatig zonlicht belangrijk is voor de aanmaak van Vitamine D3. Echter heeft zonlicht nog veel meer positieve effecten op ons lichaam.
Denk hierbij aan de positieve invloed op psoriasis, osteoporose, onze spieren, een mooie huid. Er worden zelfs verbanden gelegd met het tekort aan Vitamine D3 en bepaalde vormen van kanker. Een studie uitgevoerd door de onder meer wetenschappers van de universiteit van Perth* zette alle bestaande onderzoeken naar UV effecten op de gezondheid van de mens op een rij. Zij concluderen dat gematigde UV blootstelling met name een sterk stimulerend effect heeft op het menselijke immuunsysteem.

Invloed van Vitamine D op Psoriasis, MS en Astma

Het menselijke immuunsysteem kan vooral in de maanden met de R een oppepper gebruiken.
Vitamine D is van groot belang in de bestrijding van veel voorkomende infectieziekten zoals griep en verkoudheid. In de zomer bouwt ons lichaam Vitamine D op. Echter we moeten hiervoor wel voldoende buiten zijn. Minimaal 15 minuten onbeschermd in de zon. De opgebouwde Vitamine D wordt niet in ons lichaam gereserveerd. Is de zon er niet meer dan krijgt ons lichaam weinig Vitamine D. We houden dit niet lang vast.
In de studie* wordt er op gewezen dat gematigde blootstelling aan ultraviolet licht van groot belang is bij het voorkomen van Psoriasis, MS en Astma.

Logische verklaring tussen de vatbaarheid virussen en griep en Vitamine D tekort

Het Australische onderzoek onderbouwt de logische verklaring voor het feit dat rond de jaarwisseling verkoudheid en griep grootschalig de kop op steken: we missen de zon.
Er lopen internationaal verschillende wetenschappelijke onderzoeken gericht op het verstandig gebruik van de zonnebank. Af en toe onder de zonnebank levert namelijk veel Vitamine D3 op voor het lichaam. Studies van o.a. de Noorse Professor Moan stelde vast dat verstandig gebruik van de zonnebank de oplossing is. Inmiddels is er in Nederland de richtlijn voor verstandig zonnen vastgelegd. Iedere zonnestudio die aangesloten is bij de S.V.Z. volgt deze wettelijke richtlijnen.

Verstandig genieten van de zon

De mens haalt de meeste vitamine D uit de zon. Wij zijn zo vormgegeven dat maar liefst 90% van onze vitamine D behoefte uit de zon komt. Via onze voeding komt de overige 10%. Willen wij meer Vitamine D uit onze voeding halen dan zullen we 365 dagen per jaar veel vette vis moeten eten. Als de gehele mensheid dit zou doen is er gewoonweg niet voldoende vis in zee. Af en toe verstandig onder de zonnebank of een voedingssupplement met voldoende Vitamine D3.

Voedingssupplement met Vitamine D

Bij de keuze voor een voedingssupplement zijn er een aantal aspecten waar op gelet moet worden. Is het een volledig biologisch supplement. Is deze hoog genoeg gedoseerd ( minimaal 1000IU p/d). Zijn er geen onnodige stoffen aan het supplement toegevoegd.

Bron:
Bron: Nature Reviews Immunology / AOP, published online 19 August 2011; doi:10.1038/nri3045

Door: Dr. Hart en Dr. Gorman van Telethon Institute for Child Health Research, Centre for Child Health Research, University of Western Australia en Dr. Finlay-Jones van de Edith Cowan University, Perth.

, , , , , ,

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu