Vitaminen en mineralen; komen deze aan op de juiste plek in het lichaam?

Vitaminen voor onze cellen

Is het nodig om extra vitaminen te eten of als supplement in te nemen. Heeft het zin? Hebben onze celletjes behoefte aan meer vitaminen?

De meningen zijn er vaak over verdeeld. 

Vragen we het aan menig arts dan is het antwoord veelal; “als je gezond eet dan krijg je voldoende binnen”.

Wat is dan gezond eten. Twee stuks fruit op een dag en twee tot drie ons groente?

Vullen of voeden?

Wanneer de artsen het er al niet over eens zijn zal ik hier zeker niet gaan vertellen wat jij zou moeten doen. Mijn advies. Denk er logisch over na. In een auto stop je benzine om deze te laten werken. Stop je er cola in dat zal de auto niet heel lang zijn werk kunnen doen.
In ons lichaam hoort water. Daarnaast hebben onze cellen vitaminen, mineralen en enzymen nodig om te kunnen overleven. Stoppen we er iets anders in dan zal de kwaliteit van onze cellen snel achteruitgaan. Met een ziekte of erger tot gevolg. Vullen we ons lijf dus met bv. cola, friet en suikers dan gaat de kwaliteit achteruit. Nu krijgt nagenoeg iedereen wel wat voedingsstoffen binnen. Af en toe wat fruit, een paar keer in de week verse groente bij het avondeten. Zelf in koffie zitten anti-oxidanten.  Net voldoende voedingsstoffen om ‘het te blijven doen’. Ons lichaam werkt. De vraag is…. Werkt je lichaam optimaal? Vullen we het niet alleen maar voeden we het ook?

De snelweg.

Waarom wordt er door specialisten toch vaak extra celvoeding geadviseerd?

 

Een dermatoloog vertelde me eens op Jip en Janneke manier waarom voeding belangrijk is en niet de vulling (van je maag). Hij vergeleek ons bloedvaten stelsel, die alle voedingstoffen vervoert, met de snelwegen in Afrika.

Ik Afrika is heel veel eten. Veel van het eten gaat over de snelwegen naar een aantal rijke plekken. Een klein beetje van dat eten komt terecht op de kleinere zijweggetjes, de afslagen naar de dorpen. En blijft daar hangen. Een nog kleiner deel van het eten komt terecht op de kleine zandwegen om uiteindelijk bij de huizen aan te komen.

Je bloedvaten

Je bloedvatenstelsel in je lichaam kun je zien als de snelweg. Hier overheen wordt de (cel)voeding getransporteerd en onderweg geeft hij de voedingsstoffen als eerste af aan de cellen van onze belangrijke organen. De overige celvoeding wordt meegenomen naar de kleinere vaten in ons lichaam. Dus onze belangrijke organen hebben het grootste deel voedingsstoffen uit ons bloed nu.

De voedingsstoffen die over zijn in ons bloed, gaan verder door de kleinere aftakkingen van ons bloedvatenstelsel. En ook daar geeft het weer voedingsstoffen af aan de, net wat minder belangrijke, organen.  Uiteindelijk stroomt ons bloed ook door de haarvaatjes. Dit zijn de kleinste bloedvaten van ons lichaam. Het doel is om de overgebleven vitaminen en mineralen daar af te geven aan onze cellen. Aan de cellen die de wat minder belangrijke organen en structuren van ons lijf opbouwen. Denk hierbij bv aan je huid. Je huid is een orgaan (de grootste zelfs) die we niet direct nodig hebben om te overleven. Ons hart bijvoorbeeld, is om te overleven veel belangrijker. 

Neem je niet voldoende vitaminen, mineralen en enzymen tot je! Dan is een logisch gevolg dat alle celvoeding op de snelweg al verdeeld is. Het transport door de aftakkingen (kleinere bloedvaten) bevat nog een minimale hoeveelheid voedingsstoffen. Het transport gaat vervolgens  ‘leeg’ verder naar de haarvaatjes (allerkleinste bloedvaatjes).
We hebben dus veel gezonde voedingsstoffen nodig. Zodat er nog voldoende over is om bij onze ‘minder belangrijke’ cellen af te leveren.

 

Op welke stoffen ‘doet’ ons lichaam het?

Zoals ik hierboven al beschreef. Ons lichaam doet het goed op bepaalde stoffen. Zoals de auto het op een specifieke brandstof goed doet. We noemen de stoffen die ons lichaam, onze cellen, nodig hebben om te overleven ook wel de essentiële stoffen.

Welke essentiële onderdelen hebben we nodig?
Groente en fruit leveren je vitaminen en mineralen.
Vezels (belangrijk voor het verwerken van je voedingsstoffen) vind je ook in groente en fruit en dan met name in rauw gegeten.
Enzymen bevinden zich in alle voedingsstoffen die de natuur bedacht heeft. Enzymen zijn belangrijk voor het verwerken van je eten. Vooral belangrijk om deze niet ‘dood’ te koken. Onze voeding bevat tegenwoordig veelal dode, en dus niet meer werkzame, enzymen. Dit komt doordat eten vaak al fabrieksmatig wordt voorbereid. wordt verhit of lang in de koelkast bewaard.
Gezonde vetten in de vorm van Omega vet hebben we nodig voor o.a. sterk bindweefsel, kraakbeen en onze hersenen.
Eiwitten dienen als onze brandstof.   
Koolhydraten dienen tevens als brandstof. We hebben ze echt nodig. Niet veel maar we hebben ze wel nodig. Het is een essentieel ingrediënt voor ons lichaam. Eten zonder koolhydraten is op lange termijn daarom ook niet goed voor ons.

Conclusie!

Die mag je hieruit zelf trekken. Eet jij voldoende celvoeding om je hele lichaam te voorzien van bouw en brandstof. Of eet jij net genoeg om ‘het te blijven doen’. Heb je regelmatig een klacht, wat hoofdpijn, vermoeidheid, snel een griepje te pakken, een slechte huid, kom je makkelijk aan, ervaar je veel hormonale klachten of verzin het maar….
Dan is het nemen van meer voeding voor je cellen zeker geen overbodige luxe. Al je cellen in je lijf zullen je dankbaar zijn. Je kan extra nemen door nog meer gezond en vers te gaan eten. Je kan het, naast gezond eten, ook extra aanvullen met supplementen. Zorg dan wel altijd dat deze zuiver zijn en goed worden opgenomen op de plek waar het nodig is. Anders gaan ook deze supplementen met een sneltrein vaart over de snelweg en hebben de weg naar buiten zo weer gevonden. ‘Dure pis’ noemen we dat.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Huidverzorging om Maskne tegen te gaan.
On Key

Related Posts

adviezen droge huid

Help, mijn huid heeft vakantiestress

Weken van zon, meer douchen en zee of zwembadwater hebben hun tol geëist van je huid. Je bent er heerlijk tussenuit geweest. Even vakantie. Je bent uitgerust teruggekomen en voelt je weer helemaal in balans. Maar helaas. Je huid heeft het nu iets minder leuk. De balans is ver te zoeken. Uit onderzoek blijkt dat veel

Retinol en Glycolzuur, wat doet het voor je huid

Een stralende huid met een jeugdige uitstraling, dat willen we natuurlijk allemaal! Het toevoegen van zuren in je dagelijkse beautyritueel is een zeer effectieve manier om je huid glad en egaal te maken en huidveroudering tegen te gaan.  Wel is het belangrijk om zuren op de juiste manier te gebruiken en je huid niet te belasten. Daarom vertellen wij je in dit blog

Scroll naar top