Je huid van binnenuit gezond houden

Je huid is het grootste orgaan van je lichaam

Jaa! De dagen worden langer, de temperatuur gaat omhoog. Binnenkort kun je weer eens wat vaker je jas thuislaten. Oh, misschien kun je dat jurkje snel weer uit de kast trekken! De zomer is heerlijk, maar let wel op je huid. Zeker als je gevoelig bent voor de zon moet je extra opletten, maar eigenlijk is voor iedereen huidverzorging belangrijk, vooral in dat warme weer.

De restjes uit je voeding

Je huid is het grootste orgaan van je lichaam. Het vormt een barrière tegen virussen en bacteriën en beschermt je zo tegen ziektes. Je huid haalt, net als de andere delen van je lichaam, bouwstoffen uit voeding. Toch moet je huid het doen met de restjes. Alle voedingsstoffen gaan eerst naar alle andere lichaamsonderdelen voor het bij je huid terechtkomt.

Huidproblemen voorkomen door voeding

Veel huidproducten smeer je op de huid. Deze producten zijn vaak gericht op behandeling en herstel van huidproblemen. Maar het feit blijft dat hoe gezonder de huid is, hoe mooier de huid is. Door je huidcellen gezond te houden kun je veel huidproblemen voorkomen, waardoor herstel en behandeling niet meer nodig is. Daarom is het belangrijk om alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen te krijgen, zodat je huid hier ook van kan profiteren.

Wat is de rol van collageen?

Een van de belangrijkste bouwstoffen van de huid is collageen. Collageen is het stofje dat zorgt voor een soepele en egale huid. Door collageen gaat je huid niet te veel ‘vouwen’ en ontstaan er minder snel rimpels. Helaas is het zo dat je huid gedurende je leven steeds minder collageen aanmaakt. Hierdoor kunnen er op oudere leeftijd sneller rimpels en lijntjes ontstaan. Door de aanmaak van collageen te stimuleren, zorg je ervoor dat je huidveroudering nog eventjes buiten de deur kunt houden. Welke voedingsstoffen zijn het belangrijkste voor je huid om binnen te krijgen? We zetten ze voor je op een rijtje.

Vitamine C

Vitamine C is een van de belangrijkste stoffen om je huid mee te voeden.
Niet alleen is het een bouwstof voor collageen, maar het is ook een antioxidant. Dit betekent dat vitamine C ook huidschade door bijvoorbeeld de zon kan helpen herstellen.

Omega 3

Omega 3 zit vooral in producten als vette vis, noten en lijnzaad(olie). Het is een stofje dat dus nog wel eens in een voedingsschema wil ontbreken. Zonde! Omega 3 is namelijk essentieel om de huidcellen gezond te houden. Omega 3 helpt ontstekingen in de huid tegen te gaan en de barrièrewerking van de huid op peil te houden.

Vitamine D

Vitamine D is een bedrieglijk stofje. Je maakt het aan door je huid aan de zon bloot te stellen. Hier zit een addertje onder het gras. Stel je jouw huid te lang bloot aan de zon, kun je je huid juist beschadigen. De zon brengt namelijk uv-straling met zich mee, wat kan leiden tot versnelde huidveroudering. Toch is ook vitamine D belangrijk voor je huid. Vitamine D kan net als omega 3 helpen om infecties te voorkomen en sneller te genezen en het weet de celvorming te stimuleren. Daarom kan het, bijvoorbeeld in de winter, nuttig zijn om vitamine D-supplementen te nemen.

Persoonlijk advies bij Take Time 4 Beauty

Er zijn dus verschillende manieren om jouw huid van binnenuit te voeden. Heb je het idee dat je een stofje tekortkomt of weet je niet zeker hoe je jouw huidconditie kunt verbeteren? Bij Take Time 4 Beauty staan we altijd voor je klaar. Wij geven je graag advies op het gebied van voeding en huidverzorging. Hiervoor werken we ook samen met een specialist op het gebied van huidverzorging van binnenuit. Neem contact op en laat je adviseren!

Ontdek 10 geheimen om jouw huid te laten stralen

Het handboek voor elke vrouw met tips van experts

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vergelijkbare Blogs

Ontspanning op en onder de huid

Ontspanning op en onder de huid De agenda staat volledig vol. Naast je sociale afspraken vraagt het werk veel van je. En wanneer je eindelijk thuis bent, wacht daar ook nog een berg aan schoonmaak-

Scroll naar top